Geschiedenis Fiat Bedrijfswagens

    Geschiedenis

    Al ruim 100 jaar werken we met professionals
    In 1903, inmiddels meer dan een eeuw geleden, werd de eerste bedrijfswagen van Fiat geproduceerd: de 24 Horse Power. Vanaf dat moment hebben we ons onophoudelijk ingezet om een modellengamma aan te bieden dat steeds gevarieerder is, met wagens die gemaakt werden om te voldoen aan de behoeften van elk tijdperk.
    Laat ons die reis door de tijd herbeleven, decennium per decennium, en ontdekken hoe ons merk tot stand kwam en groeide dankzij de evolutie en het groeiende succes van zijn wagens.

    1901 - 1910

    1901: Het nieuwe Fabbrica Italiana Automobili Torino stelt twee autobussen en een revolutionaire aanhangwagen voor de brandweer tentoon op het autosalon van Milaan. Zo wordt de weg geëffend voor de eerste echte pick-up van Fiat: de 24 HP.

    1903: Men start met de productie van lichte bedrijfswagens. De eerste in rij is de 24 Horse Power, waarvan de naam is afgeleid van het vermogen van zijn motor, in die tijd gemeten in stoompaarden (horse power in het Engels). De wagen is compact – ongeveer even groot als moderne wagens – maar biedt hetzelfde gebruiksnut en hetzelfde laadvermogen van een echte vrachtwagen. De 24 HP heeft een laadvloer van gedroogd hout en kan tot 4000 kg dragen.
    Gezien het revolutionaire karakter van de 24 HP moesten er 3 experimentele prototypes gebouwd worden. Er worden verschillende tests uitgevoerd, maar de 24 HP doorstaat ze allemaal met glans. Zelfs het leger toont interesse voor dit nieuwe voertuig.

    1906: De 24 HP wordt op kleine schaal geproduceerd, in tegenstelling tot zijn opvolger, de “automobiele vrachtwagen” 18-24 HP, die veel succes heeft en in grote aantallen geproduceerd wordt.

    1911 - 1920

    1911–1915: Begin van de productie van de eerste ‘echte bedrijfswagens’.
    De belangrijkste aanzet hiertoe wordt gegeven door de behoefte aan transport tijdens Wereldoorlog I. Tijdens die periode is export dan ook heel belangrijk voor de omzet van het in Turijn gevestigde merk. De legermachten worden de beste klanten van Fiat, dat lichte bedrijfswagens levert aan de ministeries van Oorlog van Frankrijk, Rusland, Griekenland en Groot-Brittannië.

    1911: Introductie van de 1F (F staat voor ‘furgone’ of ‘bestelwagen’), het eerste voertuig met de eigenlijke carrosserie van een bestelwagen. Met een cilinderinhoud van 1846 cc en een laadvermogen van 500 kg is dit wendbare voertuig, dat is afgeleid van het chassis van de TIPO 1, ideaal voor besteldiensten over korte afstanden. Dat is ook de reden waarom de Britse Posterijen er een aantal kopen.

    Datzelfde jaar verschijnt de robuustere 2F, afgeleid van de TIPO 2 uit 1910. Hij heeft een cilinderinhoud van 2813 cc, een vermogen van ongeveer 20 pk en een laadvermogen van 1000 kg. In de versie met overhuifde laadbak wordt hij als militaire truck gebruikt voor het transport van manschappen en materiaal. In die configuratie wordt de 2F ook aan de Britse koninklijke marine geleverd.

    1921 - 1930

    1922: Na de economische crisis van 1921 beginnen verschillende elementen op een economische opleving te wijzen. De verkeerswetgeving wordt herzien (afschaffing van de verkeersbelasting en kentekenplaten per provincie) en in maart 1923 begint men met de aanleg van de hoofdweg tussen Milaan en het merengebied, de eerste verkeersader met een rijstrook speciaal voor bedrijfswagens.

    1925: In het kader van die veranderingen beslist Fiat om meer te gaan investeren in de productie van bedrijfswagens door het modellengamma uit te breiden en het aanbod diverser te maken in termen van laadvermogen, grootte en motorisering. In deze periode ontstaat de definitie van ‘lichte bedrijfswagen’.

    Verschillende lichte vrachtwagens, waaronder de 502F, de 503F, de 505F, de 507F en de 509F, worden geproduceerd als reactie op de groeiende vraag naar voertuigen voor specifieke arbeids- en transportbehoeften (inclusief voertuigen voor speciale toepassingen, zoals ambulances, brandweerwagens, postauto’s, enz.).

    1928: Fiat doet flinke inspanningen om de groei van het wegtransport te versnellen en steunt de aanleg van de weg Turijn-Milaan, de verkeersader die de twee belangrijkste Italiaanse productiecentra met elkaar zou verbinden. Ook wordt de SAVA (Società Anonima Vendita Autoveicoli) opgericht met de bedoeling om klanten de mogelijkheid te bieden om hun auto op afbetaling te kopen en op die manier de verkoop te bevorderen.

    1931 - 1940

    Fiat werkt samen met andere Turijnse constructeurs om de kosten te optimaliseren en de weg naar een veelbelovende toekomst te effenen.

    1932: De Balilla bestelwagen wordt gebouwd op het chassis van de kleine 508. De “Pygmee” – zoals het nieuwe voertuig genoemd wordt – is licht, wendbaar, eenvoudig te besturen en de goederenvariant van de beroemde Balilla personenwagen. Hij is comfortabel, zuinig, heeft een topsnelheid van 75 km/u en een laadvermogen tussen 320 en 380 kg. Het model wordt een groot succes: in vijf jaar tijd worden er 113.000 exemplaren van de Balilla geproduceerd, waaronder ook veel vrachtwagens!
    Een ander voertuig dat in deze periode verschijnt, is de eerste vrachtwagen van Fiat met dieselmotor, speciaal ontworpen voor goederenvervoer. De 621 heeft een laadvermogen van 2250 kg, een gesloten cabine met twee portieren, ruiten die omlaag kunnen, een voorruit die een stukje open kan, een laadbak met neerklapbare zijwanden en achterklep, en de mogelijkheid om metalen bogen te monteren waar een waterbestendige huif overheen kan.

    1934: Het gamma wordt verder uitgebreid met een viercilinder dieselmotor met 55 pk als alternatief voor de benzinemotor met 45 pk. En dat is nog niet alles! De succesvolle 621-reeks heeft niet alleen diesel- en benzinemotoren, maar is zelfs verkrijgbaar in een uitvoering met elektrische uitvoering, waarbij het accupack onder de passagiersruimte zit.

    1941 - 1960

    In de eerste helft van de jaren 1940 stuikt de productie van Fiat ineen bij wijze van vergelding voor de betrokkenheid van Italië in de oorlog. Daarbij worden de stad Turijn, de fabrieken van Fiat en vele kleine munitiefabrieken platgebombardeerd.
    Fiat ziet al snel in dat de wederopbouw van de economie niet alleen grote industrieën raakt, maar ook de kleine zelfstandigen. Winkeliers en handelaars hebben transport nodig op maat van hun behoeften en waarmee ze kleine hoeveelheden goederen, monsters of gereedschap kunnen vervoeren. In 1947 wordt dat besef concreet gemaakt.

    1947: Mede vanwege het commerciële succes van het type 1100 beslist Fiat om een serie afgeleide bedrijfswagens te produceren.
    De Fiat 1100 ALR is een van de eerste bedrijfswagens die onmiddelijk na de oorlog geproduceerd worden. Dat maakt, samen met zijn uitstekende en unieke eigenschappen, van deze auto het symbool van de Italiaanse herleving. Met zijn betrouwbare motor, extreem robuuste versnellingsbak en een sterk en veelzijdig chassis, dat aangepast kan worden aan de meest uiteenlopende toepassingen (landbouw, industrie, personen- en goederenvervoer), beschouwt men de Fiat 1100 ALR als de voorloper van de latere bedrijfswagen.

    1961 - 1970

    1967: In navolging van het succes van de 600 Multipla vernieuwt Fiat ook zijn gamma van bedrijfswagens en introduceert het de Fiat 238, een grote bestelwagen op basis van de mechanica van de Primula (Autobianchi) met een motor van 1200 cc die 44 pk levert en goed is voor een topsnelheid van 105 km/h.
    De Fiat 238 is tussen 1967 en 1983 in productie en al van bij de lancering leverbaar in verschillende versies: bestelwagen, pick-up, chassis-cabine, personenbus en ambulance. Deze filosofie werd doorgetrokken naar de opvolgers Fiat 242 en Fiat Ducato.

    1971 - 1980

    Halverwege de jaren '70 wordt Fiat gereorganiseerd met de bedoeling zich in verschillende sectoren te specialiseren. De productie van industriële voertuigen wordt gescheiden van de productie van auto’s. In 1975 (een belangrijk jaar in de geschiedenis van het wegvervoer) wordt IVECO opgericht en ontstaat het merk Fiat Light Commercial Vehicles, dat de modellen 242, 850T, 900T en Fiorino 127 (gemaakt in Brazilië en tot op heden nog altijd in productie) op de markt brengt.
    De Fiat 242, die tot 1987 geproduceerd zal worden, domineert de markt doorheen de jaren '70. Hij is robuust en betrouwbaar, heeft een lage laaddrempel en een platte laadbak en wordt ook verkocht in speciale versies, zoals een versie voor openbaar of gemengd vervoer. Bovendien is er ook een innovatieve en goed verkopende vrijetijdsversie die omgevormd kan worden tot camper.
    Zowel in Italië als in Europa stijgt in de jaren '70 de vraag naar kleine bestelwagens voor leveringen in steden en verbindingen tussen steden.
    De reactie van Fiat komt er in de vorm van de Fiorino 127, de eerste minivan die in Italië geproduceerd wordt. De Fiorino is gebaseerd op de 127, de auto die de beste verkoopcijfers kon voorleggen in Europa, en heeft ook diens mechanische kwaliteiten en comfort, alsook een laadvermogen van 360 kg plus bestuurder. Hij onderscheidt zich van de concurrentie met de volgende troeven: een spoiler, cabine met scheidingswand (in delen verwijderbaar) en vergrendelbare achterdeuren die tot 90° geopend kunnen worden.
    Wanneer we het hebben over welke nieuwe producten in 1978 geproduceerd worden, kunnen we uiteraard niet voorbijgaan aan de Panorama-versie van de 238E-serie, een wagen met 9 zitplaatsen die ontwikkeld werd als reactie op de nieuwe markt voor groeptransport. De wagen, die gebouwd werd om 9 mensen naar het werk of naar hun vakantiebestemming te brengen en waarmee flinke besparingen op de brandstof gepaard gaan, groeit in korte tijd uit tot het ideale vervoermiddel voor diverse sectoren, inclusief hotels, autoverhuurbedrijven, verenigingen en sportteams.

    1981 - 1990

    1981: Dit jaar gaat de geschiedenisboeken in dankzij de introductie van een revolutionaire bestelwagen, de Ducato x2/12, die ontwikkeld werd op een design uit 1978. Het nieuwe model moet als lichte bedrijfswagen Europa veroveren. De Ducato x2/12 wordt opgevolgd door de Ducato x2/30. Niet alleen behaalt Fiat haar vooropgestelde doelstellingen, de verwachtingen worden zelfs ruimschoots overtroffen. Dat blijkt uit het feit dat het model 25 jaar later nog altijd geproduceerd wordt.
    In 1981 wordt tevens een pick-upversie van de Fiorino ontwikkeld, als gevolg van de groeiende noodzaak om de bedrijfswagens in steeds meer uitvoeringen aan te bieden, van bestelwagens tot pick-ups.

    1991 - 2000

    In de jaren '90 wordt de Ducato opgevolgd door andere succesvolle modellen zoals de Scudo, de Doblò en de bestelwagenversies van diverse personenauto’s.

    1995: De Scudo verschijnt op de markt met de bedoeling om een nieuwe bedrijfswagen te commercialiseren voor ondernemers die op zoek zijn naar een compacte bestelwagen met een flink laadvermogen en die rijdt als een personenwagen.


    2000: De Doblò, die in Turkije geproduceerd wordt, wordt in 2000 op de Italiaanse markt gelanceerd en in 2001 in andere landen. Hij wordt op slag een succes.
    Ook in 2000 wordt het concept van de pick-up – dat in 1981 voor het eerst te zien was op de Fiorino – doorontwikkeld met de introductie van de Strada, de pick-upversie van de Palio.

    2001 - Vandaag

    Fiat Professional blijft groeien. De Groep vernieuwt zijn productengamma van kop tot teen en introduceert ook nieuwe modellen.

    2006: Lancering van de New Ducato. Opvallende, vooruitstrevende looks, comfort en prestaties van het hoogste niveau, een nog rijkere uitrusting op het gebied van veiligheid en communicatie, en lagere onderhoudskosten zorgden ervoor dat de New Ducato talrijke lofbetuigingen kreeg van de internationale pers als beste vrijetijdsvoertuig.
    In datzelfde jaar wint de Doblò Cargo de prestigieuze "International Van of the Year" award dankzij zijn originele design, de nieuwe versies met langere wielbasis, de schitterende MultiJet-dieselmotoren en Natural Power-motoren, en de toename van laadvermogen en volume.

    2007: De New Scudo wordt gelanceerd. Dit model verenigt de eigenschappen van een personenauto (prestaties, wendbaarheid en comfort) met de eigenschappen die men eerder bedrijfswagens toedicht (ruimte, eenvoudig te beladen en betrouwbaarheid). Daarnaast voegt de New Scudo een heel gamma van personenauto’s toe aan de sterke punten van het voorgaande model.

    2008: Het jaar van de New Fiorino, die ontworpen werd om tegemoet te komen aan de laatste nieuwe eisen op het vlak van stedelijk goederenvervoer, en vooral geschikt is voor wie veel tijd doorbrengt achter het stuur of leveringen moet doen (bv. handelaars, onderhoudswerkers, dienstverleners en koeriers). Hij is uniek, innovatief, origineel en dynamisch vormgegeven, ruim vanbinnen, compact vanbuiten, gemakkelijk te beladen, lekker wendbaar in het verkeer en onderhoudsvriendelijk. De New Fiorino wint de prestigieuze "International Van of the Year 2009" award als een veilig en wendbaar voertuig, dat 'plaatsen kan bereiken die voor anderen onbereikbaar zijn'.

    2010: De New Doblò Cargo is de nieuwe ster aan het firmament. Met een volume tot 4,6 m³, een netto laadvermogen tot 1 ton en een laadruimte tot 3,4 m², een NEDC-brandstofverbruik van 4,8 liter per 100 km, een autonomie van 1.250 km en een CO2-uitstoot van amper 126 g/km met de 1.3 MultiJet II Euro 5-motor met 90 pk. Het is het enige model in zijn segment met Bi-link-ophanging. Deze recordverpulverende bestelwagen wint overigens ook de "Van of the Year 2011" award.
    De 2011 Fiorino verscheen ook op de markt na updates aan zijn motoren, dashboard, interieur en koetswerkkleuren en technische componenten. De New Doblò Cargo – nu ook verkrijgbaar in een Natural Power-versie – wordt verkozen tot "Van of the Year 2011" van Europa.

    2011: Alweer het jaar van de Ducato, met de lancering van het laatste model. De Ducato verkoopt nu al dertig jaar als zoete broodjes, verspreid over 5 generaties en met ontelbaar veel succesverhalen als getuige. Sinds 1981 zijn wereldwijd al meer dan 2,2 miljoen exemplaren verkocht.
    Ook de nieuwe Ducato valt op door zijn originele design, en is uitgerust met een gloednieuw gamma van motoren, inclusief 4 nieuwe MultiJet Euro 5-turbodieselmotoren met directe inspuiting met een vermogen van 115 tot 177 pk, gekoppeld aan een vijf- of zesversnellingsbak. De laatste motoren kennen hun gelijke niet op het vlak van brandstofverbruik en CO2-uitstoot (respectievelijk 6,4 l/100 km en 169 g/km, ongeacht gebruik en configuratie).
    De Doblò Cargo, de wagen die tot ieders verbazing record na record blijft breken, is nu leverbaar in de Work-Up-versie, een betrouwbare, stevige werkgezel met een ongeëvenaarde verhouding van grootte/laadvermogen. Zijn grootste troef is zijn laadplatform in gelaagd hout: 2,3 m lang, 1,82 m breed en een oppervlakte van 4 vierkante meter, waarop plaats is voor 3 Euro-pallets of 33 kratten fruit: alle ruimte die u nodig hebt voor uw last.

    2012: De New Fiat Strada wordt geïntroduceerd als opvolger van het model dat de Zuid-Amerikaanse markt van lichte bedrijfswagens aanvoert. Met niet minder dan 127.800 stuks verkocht over de hele wereld is de Strada na de Fiat Ducato het op één na populairste model van Fiat Professional.
    Het gamma van de New Fiat Strada is verkrijgbaar in 3 uitvoeringen – Working, Trekking, Adventure – en 3 carrosserieënKorte cabine, Lange cabine en Dubbele cabine – voor in totaal 6 versies.
    De belangrijkste nieuwe toevoegingen zijn de Dubbele cabine-configuraties op de Working- en de Adventure-versie, waardoor in de cabine voldoende plaats is om 4 personen comfortabel te vervoeren, met een laadvermogen tot 650 kg.